بگذارید با یک مثال بسیار ملموس از اهمیت آموزش سرخطی زدن در بورس برای شما صحبت کنیم. احتمالا شما با مفهوم عرضه های اولیه آشنایی دارید. این عرضه ها معمولا تا چند ده درصد به صورت مستقیم و بدون چون چرا از لحظه عرضه سود دهی دارند.
اما نکته ای که وجود دارد این است که این عرضه معمولا به صورت محدود و مشخص بین سرمایه گذاران تقسیم می شود و شما نمی توانید به اندازه ای که می خواهید خرید انجام دهید. بسیار پیش آمده است که به سرمایه گذاران از یک عرضه اولیه تنها سهامی به ارزش ۱۵ یا ۱۰ هزار تومانی رسیده است. این سهم با رشد صد در صدی هم نمی تواند سود چندانی با این نوع سرمایه گذاری برای سهامداران خود داشته باشد.
اما سود اصلی زمانی است که شما بتوانید به ارزش سهام خودتان اضافه کنید. فرض کنید شما بتوانید به اندازه یک میلیارد تومان از این سهم در روز بعدی خریداری کنید. در این حالت با ۱۰۰ درصد سود احتمالی گفته شده در بالا سرمایه شما به دو میلیارد تومان می رسد!
اما چالش اصلی که وجود دارد این است که تقریبا تمامی سهامداران و معامله گران در بازار بورس این ویژگی بازار عرضه های اولیه را به خوبی می دانند. از این رو دقیقا از اولین روز شروع بازار ثانویه برای این عرضه ها اقدام به سفارش گذاری های سنگین می کنند و همین داستان باعث ایجاد صف های طولانی می شود. از طرف دیگر احتمال رسیدن سهم به خریداران صف کم نیست. معمولا حقوقی به اندازه مشخصی سعی می کند سهم خود را در بازار ثانویه به فروش برساند. از این رو معمولا به چند درصد ابتدایی صف سه می رسد.
اما ریسکی که در مورد این نوع سهام و غالب سهم ها وجود دارد مسئله زمان است. اگر قرار باشد به شما بعد از ۹۰ درصد سود سهم برسد، عملا هیچ فایده ای ندارد. مهم این است که شما از ایستگاه های اول وارد این سهم شوید و از سود اصلی آن لذت ببرید.
- ۰۰/۰۷/۲۶